Thursday, June 5, 2014

AKU PERLU BERUBAH !!!

assalamualaikum.... 

ahlan wasahlan ya habibi??..apa khabar kawan2 semua??..inshaaAllah..sentiasa hidup kita sentiasa diberkati oleh Sang Pencipta....

entah lah..pagi ni susah nak tidur ... lepas kemas kini upu, terus nak on9..... hm iman kamzun(lemah) lah ... ya Allah..makin hari rasa makin lemah.... tapi sedang berusaha untuk perbaiki kelemahan tu.. doakan untuk  saya ye :') 

manusia kalau nak kan perubahan perlukan pengorbanan kan?...dan setiap pengorbanan tu ada manis nya... kenapa kadang-kadang hati ni cepat goyah?...cepat goyah dengan hasutan syaitan...ya Allah.... untuk berubah, kalau tak mampu secara drastik,,,buat perlahan lahan...setiap masalah Allah da sediakan jalan ....terpulang pada kita untuk memilih mana satu jalan yang terbaik...

AKU juga manusia biasa.....sedar dengan kekhilafan diri... sedar dengan dosa-dosa yang ada sekarang ni...terlalu banyak keburukan berbanding kebaikan... ya Allah....

dikala hati berbisik..." aku nak berubah"... ada pula bisikan hati lain mengatakan " tak payah dulu..jangan peduli apa orang cakap".. ya Allah ! perasaan ini lah yang aku sedang bertarung.... 

AKU adalah wanita...sebaik baik wanita adalah wanita solehah.....wanita perhiasan dunia... ya Allah kerana wanita lelaki dapat free2 je dosa..kesian kalian..,...tapi jangan salahkan wanita 100% sebab lelaki pon perlu jaga pandangan kan?..he3,, masing-masing kene jaga pandangan....

Alkisah miss dieba kali ni adalah..............................................

hatiku tergerak bila terbaca satu post akk ni kat fb daripada seorang sahabat...

"ATTENTION
.
Hawa sayang,
.
Tahu tak korang ,

Perempuan yg menayang gambar di laman sosial itu ibarat menjual dirinya sendiri? - Ustaz Pahrol

.
Tahu tak korang,
Setiap selfie kita yg diupload kat instagram ni akan automatically saved dlm internet?
.
Tahu tak korang,
Eventhough kita dah private instagram kita drpd ajnabi pon,
Deme boleh tengok gambar kita kat internet?
.
Just by search kita punya tag dan caption?
.
Tak percaya ?
Korang boleh bukak starstagram.com and iconosquare.com and search for tags.
.
Hawa ,
Jadikan dirimu mahal bagai berlian di dlm balang kaca .
Bukan semua dapat menatap kita .
.
Hawa,
Muslimah yang solehah itu,
Tidak memandang,
Dan tidak dipandang.
.
Hawa,
Macam mana Adam tidak memandang,
Jika anda yg menayang?
.
Hawa,
Ini bukan salah Adam semata-mata.
Salah kita juga kerana memaparkan diri kita.
.
Hawa,
Maruah diri kita tidak ternilai jumlahnya.
Takkanlah sewenang-wenangnya dipamerkan begitu sahaja?
.
Hawa,
Masih belum terlambat ,
Utk kita bertaubat.
.
Selfie itu tidak salah.
Upload selfie banyak-banyak di laman sosial itu wajarkah?
.
Apa yg kita dapat dengan upload selfie di laman sosial?
.
Pujian manusia ?
Like ?
Share ?
.
Caption dah gempak.
Tapi gambar selfie nampak?
.
Jika kita ingin masuk ke syurga-Nya .
Kita kena ambil kira,
Pandangan Allah kepada kita.
Bukannya pandangan manusia.
.
Bersihkan hati.
.
Sebelum melakukan sesuatu,
Fikir dulu kesan baik & buruknya.
.
Is it really worth it?
.
Apa guna kau terkenal di kalangan manusia?
.
Tidakkah kau mahu terkenal sebagai bidadari syurga?
.
Yang disanjung tinggi penduduk langit & juga dunia?
.
Pilihan di tangan kita.
Kita pilih akhirat atau dunia?
Syurga atau neraka?
.
Tegur kerana sayang wahai sahabat.
Tiada niat utk menjatuhkan.



ya Allah..#deep sangat !!!.... 

selama ni aku tahu sebagai wanita berpurdah tak seharusnya aku menayangkan gambar gambar aku kat fb,instagram dan twitter....memang bukan tujuan untuk menunjuk kecantikan....tapi,,,perlu ke sebenarnya??... ye...bila baca post sahabat ni...aku terasa sangat!! selama ni memang instagram tempat aku berselfie meletakkan gambar walaupun berpurdah... memang nampak mata je....tapi bila difikir fikirkan balik....bila kaum adam melihat mata ku ini,,,,tak ke mereka akan suka dan akan tertarik dengan ku?..walaupun hanya sepasang mata ?...mata menjadi panahan cinta seorang lelaki terhadap wanita....dari mata turun ke hati....aku tak mahu menjadi pujaan ribuan lelaki di luar sana... kecantikan ku hanya untuk seorang lelaki yang bernama suami...lelaki yang memimpin ku menuju ke syurga...dan aku harus membiasakan diri daripada sekarang!..

hm memang tak salah nak meletakkan gambar kat fb twitter dan instagram.... tapi untuk kes aku memang banyakkkk sangat gambar pakai purdah dan niqab.. mungkin ini lah masa nya untuk aku berubah.... muhasabah diri..Allah tahu yang terbaik :)  

HATI !!! tolong jaga kelakuan..sokong lah saya !!! ... jangan mendengar bisikan jahat..... kuatlah wahai hati..mantaplah wahai iman....

aku nak berubah..aku tahu bukan senang,,..... indah nya wanita berpurdah..lagi indah jika kita sorokkan keindahan tu.... apa yang aku dapat kalau aku post banyak2 gambar?... just LIKE....COMMENT macam "cantiknya...." ..puas ke aku dengan apa yang aku dapat ni?... betul ke tindakan aku ni?... 

ya Allah...segala puji pujiaan hanya untukMu....

didiklah wanita dengan keimanan..bukan dengan harta atau pujian....pujiaan umpama pisau cukur yang membunuh kita..walaupun kecil tapi boleh membunuh! ya Allah.. aku tak nak jadi macam tu...ya Allah...aku tak nak menjadi wanita yang suka dipuji....biarlah dipuji kerana akhlak ku tapi bukan kerana kecantikan ku...

kadang2 kebaikan tu memang susah kita nak gapai...terlalu banyak sangat halangan dan cubaan...tapi akan ku cuba... aku cuba! sedar kan aku bila aku alpa....ketuk aku bila aku lupa !!... aku takkan marah...

aku bersyukur sangat dikurniakan kawan2 yang memahami..yang banyak memimpinku ke jalan yang Allah redha... kawan2 yang sayangkan aku..kawan2 yang nak kami sama2 masuk ke syurga.... sahabat until jannah :) 

aku tahu aku boleh buat!.. masa untuk mendelete gambar yang tak sepatutnya ada kat instagram... hehe ... biarlah orang tak kenal muka aku camna....yang penting Allah tahu...  ..

doakan ketabahan hati ini..... ya Allah :') aku ingin meraih redha mu.... 





No comments:

Post a Comment